Tuesday, March 31, 2009

Iman Mutiara




Bismillahirramanirrahim...



"Apakah aktiviti yang anda lakukan untuk menjaga iman anda di sana?"

Tanya seorang rakan yang bakal berangkat ke New Zealand untuk melanjutkan pelajaran ke sana ketika YM bersamanya.Terkejut saya dengan soalan tersebut.Saya faham rakan saya ni seorang muslimah yang baik.Saya sendiri menghormatinya dengan gaya dan caranya yang sungguh menjaga diri(boleh jadi calon isteri ni..hehe..).Dengan ringkas saya menjawab.

"Banyak.."

Kemudian saya bertanya pula kepada dia..

"Kenapa?"

Jawapannya..

"Bukan apa,saya bimbang sebab nak pergi ke negara orang.Awak dah terlebih dahulu berada di perantauan.So,saje je la nak tau macam mana"

Saya faham apa yang dimaksudkan dia.Dengan panjang lebar saya ceritakan apa sahaja aktiviti yang disertai yang dapat menjaga iman sambil cuba menenangkan dia..

"Alhamdulillah,saya belajar kat Indonesia ni.Negara yang agama rasminya Islam.Tak susah sangat.Students Malaysia pun ramai je yang baik-baik,alim-alim.Diaorang wat usrah.Saya join je la.Ada IMAN,IMAN ni singkatan Islamic Malaysian Association.Pas tu ada Biro Agama Islam Kubi,yang ni bawah Kelab Umno Bandung tapi function dia sama je dengan IMAN.Dua persatuan ni la biasanya anjur aktiviti keagamaa.De ceramah,kiamullail,iftar sama-sama.Masa Aidiladha ada korban lembu dengan kambing.Ada aktiviti luar.Banyak lagi la.Jangan bimbang sangat la.Insyaallah,awk dekat sana pun ada je nanti aktiviti-aktiviti macam ni.Insyaallah terjaga iman.Kalau tak ada pon awak mulakan la."

Dia kembali menjawab..

"Tu layan saya bimbang,masa saya wat preparation ni pun pihak pentdbiran tempat saya belajar ni tak benarkan sangat kita orang sertai atau buat aktiviti macam tu.Nak wat usrah pun tak boleh.Terpaksa kta org buat usrah kat luar.Ni baru kat Malaysia,belum kat NZ lagi.Harap-harap adala seniors nanti macam kat tempat awak."

Kasihan pulak saya dengar..

"Insyaallah kat NZ nanti tu adanya.Lagi pun pihak pentadbiran dekat Malaysia je.Kat sana dia orang tak boleh kawal.Lagi pun acam saya cakap tadi la,kalau tak ade awak mulakan la.Semua ni bergantung pada diri sendiri.Kat sini pon walau pun ada aktiviti yang boleh menjaga iman macam awak nak tutapi still je ada budak-budak Malaysia yang lagho semua tu.Saya punkadang-kadang lagho gak.Tapi cam tu la.Ada la usaha menjaga hati ni biar iman u tak lari.Ehee~"

Dia reply kembali..

"Tu la.Semuatu bergantung kapada diri sendiri.Tahniah la sebab berada di tempat yang baik.Semoga iman kita semua selamat.Amin."

Saya turut mengaminkan doa tersebut..

"Amin.."

Begitu bimbangnya seorang hamba ALLAH terhadap imannya dan apa yang akan ditempuhi bukan sahaja jasadnya tapi iman yang terkandung di dalam diri.Alhamdulillah,bersyukur kerana selama berada di bumi Jawa ini saya masih lagi menikmati nikmat terbesar daripada AL-WAHHAB yang memberikan nikmat terbesarnya iaitu iman kepada diri ini...



Iman adalah mutiara
Di dalam hati manusia
Yang meyakini Allah
Maha Esa, Maha Kuasa

Tanpamu iman bagaimanalah
Merasa diri hamba padaNya
Tanpamu iman bagaimanalah
Menjadi hamba Allah yang bertaqwa

Iman tak dapat diwarisi
Dari seorang ayah yang bertaqwa
Ia tak dapat dijual-beli
Ia tiada di tepian pantai

Walau apapun caranya jua
Engkau mendaki gunung yang tinggi
Engkau berentas lautan api
Namun tak dapat jua dimiliki
Jika tidak kembali pada Allah
Jika tidak kembali pada Allah...



Iman Mutiara by Raihan








p/s : Beberapa usrah telah bergabung dan membuat program ke Garut.Usrah besar ini telah disambut oleh Akh Zainal.Di sana kami pergi ke kolam air panas,rumah Akh Zainal dan Bandar Garut.Di kolam air panas,selain berenang sedikit masa diambil untuk pengisian iman agar program ini bukan sekadar untuk suka-suka dan sihat tubuh badan tetapi turut menjadi santapan rohani dan iman kami...





Ready to Rumble...



Akh Zainal turun dulu sebagai host...



Saya comel...



Kami jejaka macho..kecuali Sheikh..comel..haha...



Kami 1st year...



Makan dulu...



Jejaka-jejaka macho di tepi kolam air panas...



Swimming...



Jangan sangka air yang tak berasap tak panas...



Terjun...



Sementara nak ambik wuduk...



Faez bermanja ngan Along Momo...



Bakar ayam bakar...



Cuty kitty...



Sedapnya sehingga menjilat tulang...



Bersama Akh Zainal...



Berkelah ke apa ni?



Kenangan bersama-sama di rumah Akh Zainal...



Nak balik..hujan la plak..cam tak nak bagi balik je...



Sebelum pulang beli ole-ole dahulu...
















Ya ALLAH..
Janganlah ENKAU tarik nikmat imanMU daripada hambaMU ini..
Sesungguhnya kami hamba-hambaMU yang lemah..

4 comments:

sha said...

assalamualaikum..

hurm, tertarik dgn entry kamu...jmp while blog hopping...ngee=D

erm, sy student kt NZ...n kalau bleyh, smpkan kt teman kamu tuh bhw kt NZ nieh bykje group usrah yg ada...baek di auckland, wellington, pammy, christchurch, dunedin n city2 laen...

so btau die, dun worie, population umat Islam kt NZ nieh bleyh thn ramainya..masjid2 pun dh byk...

another thing,xkesah walau d mn sj kite berade, asal ade Islam d hati kita, insyaAllah we will b fine, atas kehendak yg Esa...

have a gewd day=D

3rdmarch said...

waalaikumussalam sha~
terima ksh kerna dtg ke sni..
Ooo..kat NZ..blaja apa?
taon ke berapa?

kwn sy 2 da ade kat NZ kot..
dia just bmbang sbb ms kat msia lg dah dihalang utk buat aktvt keagamaan ni..
skrg slmt je dia kat sna..
ok la 2 kot..

ye..penentu adalah dri sendri..
tp xslh memikirkan tentang persekitaran y bakal dihadapi..
xsalah buat persiapan..
semua org nak y terbaik..

senang2 dtg la lg.. (n_n)v

sha said...

alhamdulillah dh thn ke3 kt cnie..

erm, psl dihalang buat aktiviti agame tuh, i think it's juz that d govt concern psl hal ehwal student abroad...

sbb ade few xtreme cases d mn mmg students tgl tros studies diorg...tuh yg depa xnk tuh...coz in d end, especially kalau diorg scholars, parents jue yg kene byr blk semua bond, ye idak?

but that's just my 2cents opinion..tp mmg xslh utk kite buat preparation like u said...

anyhow, kalau kwn awk tuh perlu bantuan, insyaAllah bleyh ditolong..

3rdmarch said...

salam..

xtao la sy nak cakap pe..
tp..berdasarkan apa yang dib katakan..aktvt kecil pon xdibenarkan..klu aktvt bsr mungkin la..tp sekadar usrah..sy xrasa aktvt 2 patot dihalang..

setakat ni dia mcam da ok je..
xde plak mtk lg pape..

btw,3rd yr..course apa?
kwn sy 2 TESL..